
Cu Tubeless sau fără?
Cu Tubeless sau fără? Merită trecerea la roțile cu noua inovație Tubeless (UST/Tubeless ready)?
Roțile Tubeless câștigă tot mai multă popularitate în zilele noastre. Tot mai mulți rideri profesioniști fac trecerea de la roțile cu clasica camera interioară la rotile Tubeless. De mult timp anvelopele de mașină au evoluat cu această tehnologie, deci nu este surprinzător să vedem aceeași schimbare si în lumea bicicletelor.
Haideți să vedem din ce este compusă o roată Tubeless:
1: Janta (Tubeless ready)
2: Cauciuc (Tubeless ready)
3: Valvă
4: Bandă Tubeless (Jantele Tubeless ready au nevoie de o bandă adezivă dacă au găuri de spiță)
5: Lichid Tubeless (lichid antipana)
Aceste 5 puncte menționate mai sus fac ca o roată de bicicletă să poată rula Tubeless. Există 2 sisteme mari și cunoscute: UST (Universal System Tubeless) și Tubeless ready, ele sunt catalogate după etanșeitatea lor.
UST (Universal System Tubeless standard): Jantele și anvelopele trebuie să îndeplinească un certificat standard pentru a utiliza eticheta UST. În interiorul carcasei anvelopelor va fi o căptușeală specială. Acest material suplimentar face că anvelopa să fie mai grea în comparație cu anvelopele non-UST. Ele pot funcționa și fără lichid antipană dar nu este recomandat. Datorită greutații suplimentare sunt folosite tot mai rar.
Modelele cele mai populare sunt cele Tubeless ready, care au un strat etanş ce nu permite aerului să iasă prin structura lor, dar au totuşi nevoie de lichid antipană pentru a fi folosite.
Recomandarea noastră pentru MTB este montarea anvelopelor Tubeless ready, datorită numărului mare de avantaje (rulaj bun, aderenţă sporită, confort mărit, protecţie la pană şi greutate mai mică).
Instalarea se face în unele cazuri mai dificil decât instalarea unei anvelope normale deoarece marginea jentii și cu marginea inferioară a anvelopei trebuie să se potrivească perfect în așa fel încât să nu scape deloc aer. Lipirea benzii pe janta este și ea importantă pentru a formă etanșarea perfectă a sistemului, asta în cazul în care janta nu este Tubeless ready. Etanșarea se face de cele mai multe ori cu un compresor sau o pompă capabilă să umfle roată foarte rapid pentru a forma etanșarea.
Mai pe scurt, conversia de cele mai multe ori trebuie făcută într-un atelier specializat.
În magazinul sau pe site-ul nostru www.bikeshow.ro gășiți kit-uri complete pentru trecerea roții la sistemul Tubeless sau componente Tubeless ready. Recomandăm instalarea kit-urilor la atelierul nostru specializat pentru a preveni scurgerile de aer sau distrugerea kit-ului în timpul instalării.
https://www.esticastresearch.com/wp-content/uploads/2017/10/Tubeless-Tire-Market-300x180.jpg
Pentru a fi mai ușoară alegerea dintre Tubeless și sistemul cu camera normală am creat 2 secțiuni de PRO și Contra acestei inovații.
PRO:
MAI PUȚINE PENE: Neavând cameră în roată, orice înțepătură de așchie/piatră este acoperită de lichidul din roată. Acesta acoperă locul pe unde iese aerul și se întărește la suprafață, făcând mini-pana inexistentă.
Dacă observați pe cauciuc niște pete albe după tura cu bicicleta, puteți să va bucurați pentru investiția bine făcută, asta înseamnă că ați făcut pană iar tehnologia Tubeless a reparat totul pe drum.
CONFORTABIL ȘI UN FEELING MAI BUN PE TRASEU: Fără o camera în roată îți oferă posibilitatea să rulezi cu o presiune mai mică în roți, aderența crește iar cauciucul are mai mult contact cu solul.
Cu mai puțin aer în roți se absorb mai bine denivelările și pietrele deoarece cauciucurile sunt făcute să se muleze după orice obstacol, toate aceastea oferind un sentiment mult mai plăcut în timpul pedalatului.
O BICICLETĂ MAI UȘOARĂ: Trecerea de la clasica metodă poate salva câteva grame pentru bicicletă ta. Greutatea camerei aproximativă de 230g pe care o elimini este înlocuită de lichidul Tubeless care este introdus în aproximație de 100g/ roată.
Rezultatul este unul destul de mic raportat în grame, dar avantajul unei economii minime de greutate este că totul se află intr-o compentă care se roteste. Acest minim de greutate econimisit ajută la forța de frecare și energia consumată de către rider, astfel încât picioarele în timpul pedalatului se simt mai fresh.
CONTRA:
MONTATUL ESTE MAI COMPLICAT: Instalarea Tubeless este mai complicată în comparația cu montarea unei camera clasice. Pentru a crea etanșarea perfectă a cauciucului pe janta fără a pierde aer, este nevoie de puțină îndemânare și un dispozitiv cu aer sub presiune.
TREBUIE O CAMERA DE REZERVĂ: Tubeless-ul te poate ajuta în multe momente neplăcute de pană, dar chiar și pentru el unele pene nu pot fi rezolvate. Kit-urile portabile de raparații pentru găurile mai mari in cauciuc pot ajuta cu găuri pănă la 6 mm. Însă ceea ce depășește 6mm sau pana este una mai complexă, atunci este necesară camera pentru a putea continua traseul.
COSTURI MAI MARI: Jantele și Cauciucurile Tubeless ready sunt puțin mai scumpe în comparație cu cele normale. Modelele mai noi de cauciucuri și chiar și jantele vin toate echipate Tubeless direct din fabrică.
Valvele, benzile și lichidul sunt mai scumpe decât 2 camere clasice dar pentru acești bani în plus primești satisfacție și calitate.
Atenție! Lichidul trebuie verificat si completat dacă este cazul. Se recomandă verificarea lichidității lichidului anti pană de la 2 la 6 luni.
Extra Tip
Poate ca deja observați că tot mai multe anvelope sunt deja Tubeless cu avantajele evidente enumerate mai sus. Cu ajutorul lichidului antipană din interior, orice gaură de până la 4-5 mm se astupă imediat iar dacă e vorba de o gaură mai mare, se poate folosi un kit de vulcanizare (https://bikeshow.ro/cauciucuri-camere-pentru-biciclete-si-biciclete-electrice/216-weldtite-kit-complet-reparatie-tubeless-1014.html ) și în doar câteva secunde putem pleca mai departe fără a fi nevoie să scoatem roata și să demontăm cauciucul!
Dezavantajul este pierderea de aer care se întâmplă în timp ce se astupă gaura cu lichidul antipană. Riscul ca janta sa fie lovită de bolovani și rădăcini din cauza presiunii foarte mici este foarte mare, acestea pot duce chiar la tăierea anvelopei sau deformarea jantei. În special pentru jantele de carbon care rezistă la forțe aplicate dar sensibile la lovituri punctuale.
Din fericire exista o rezolvare la toate aceste probleme; Inserțiile cum sunt cele de la Vittoria sau Roto din materiale elastice și rezistente, acestea se introduc în anvelopă și protejează janta, permițând rularea în siguranță cu presiune redusă sau chiar fără aer în roți!
Ele au o greutate foarte redusă, undeva la 70g pe roată și se găsesc pe diferite mărimi. S (1.9>2.25), M (2.25>2.50), L (2.50>2.70), XL (2.70>4.0).
CONCLUZIE
Fără îndoială, tehnologia Tubeless se dezvoltă și devine din ce în ce mai prezentă în magazinele de biciclete din toată țara. La fel ca în cazul tuturor tehnologiilor în curs de dezvoltare, îmbunătățirile rămân încă de realizat - atât la vârf de performanță, cât și pentru ciclistul rutier de zi cu zi.
Pentru riderii care doresc să probeze Tubeless și să probeze avantajele cum ar fi viteza, confortul și aderența, este o conversie relativ simplă și accesibilă, cu condiția să dețineți deja un set de roți pregătite pentru Tubeless.
Riscul redus de înțepături este un punct clar în favoarea anvelopelor fără cameră, deși acest lucru poate fi compensat dacă apare o defecțiune complexă, datorită dificultății de a scoate și a instala o astfel de anvelopă de pe jantă pe o cameră clasica pentru a ajunge acasă.
În plus dacă te decizi să alegi inserțiile Tubeless pentru a rula cu o presiune minima in roți și o protecție sporită, kit-ul tău antipană se va micșora semnificativ.
Ar trebui să faci conversia Tubeless? Dacă ești interesat de beneficii, atunci cel mai bun mod de a afla este să încerci.
Echipa Bikeshow.ro
All comments